Frokost i sengen

Regnet pisker og slr mot ruten. Du sitter inne med dynen godt rundt deg, favorittserien p iPad og med frokosten p sengen. Kaffeen smaker ekstra godt i dag, fordi du vet at du kan sitte og nyte den sammen med ett par brdskiver med godt plegg, gjerne et bltkokt egg, og en skl med frukt og br. Kanskje blir det noen biter med 70% kakaosjokolade til dessert? Det m jo vre lov p en dag som dette..
Eller, du vkner av duften av nystekte belgiske vafler og fr du klarer komme deg ut av sengen for sjekke hva som foregr, kommer kjresten inn med et nydelig p dekket brett med frokostfavorittene; belgiske vafler, br og frukt, nypresset appelsinjuice og rykende varm te/kaffe/kakao. Du kjenner lykken sprer seg gjennom hele kroppen og du planlegger tilbringe halve dagen i sengen sammen med dette herlige mennesket..
Aahh, er det ikke deilig med frokost p sengen? Og disse bildene er jo inspirasjonen selv?

MEN, hva med disse?



For tro meg, du kan vre like st og vakker som Kristina Andersen, eller like perfeksjonist som Fotballfrue, men alle smuler og griser litt nr man spiser, spesielt om man ligger eller sitter slvt i sengen med dyner og ruter i alle retninger. Og hvem elsker brdsmuler og andre matrester?Biller!

Derfor spiser jeg frokosten min p spisebordet, som et ordentlig menneske. Og i sengen, der sover jeg. Muligens noe mer ogs, men detaljene holder jeg for meg selv :-)
Ha en fortsatt fin dag dere. Og jeg hper frokosten ble spist andre steder enn i sengen i dag :)



Det lille ekstra til yoghurten

Nr vret er som i dag, grtt og trist, s er det ikke annet gjre enn tilbringe tid i hjemmet. Jeg blir veldig fort rastls av ligge p sofaen og glo p kassen, og nr lysten til lese p pensum ikke melder seg, liker jeg tilbringe litt tid p kjkkenet. Alle liker fle seg litt produktive, selv om det bare er lage det lille ekstra til yoghurten.

Jeg er ikke s voldsomt glad i bare spise yoghurt. Jeg fler liksom at det ikke er nok og at noe mangler. toppe den med br er ofte en kjempe god id, men nr det ikke er noe sesong for norske br enda, synes jeg det er bedre finne p noe annet, nemlig msli.
Hjemmelaget msli kan ikke sammenlignes med det som selges p butikken, og hvorfor skal man kjpe det ferdiglaget nr det er s lett lage det selv? Da vet man ogs hva som er i den.
Det finnes ogs s utrolig mange mter lage den p, men jeg tror denne her er min favoritt.


Hjemmelaget msli - det lille ekstra til yoghurten

Alt du trenger er: 150 g sesamfr, 100 g mandler, 150 g kokosmasse, 200 g linfr, 150 g valntter, 100 g hasselntter, 150 g solsikkefr, 3,5 dl vann, 0,5 dl olje
Slik gjr du: Sett ovnen p 200 grader. Legg alle frene i en stor glasskl. Grovhakk nttene og bland sammen ntter, kokosmasse og fr. Bland deretter vann og olje s godt som overhode mulig (selv om det skal godt gjres blande disse to noe srlig br sammen), og bland deretter alle ingrediensene sammen.

Legg alt ut over en langpanne, og str et lag sukrin eller stevia over. Settes inn i ovnen i 15 min, fr den taes ut. Fr du setter den inn igjen er det viktig blande det hele veldig godt. Forsk snu alt som har vrt p toppen til bunnen, og vr ekstra nye med kantene. Str et nytt lag med sukrin/stevia og sett det hele inn i ovnen igjen for nye 15 min. Jeg gjorde dette 4 ganger, s massen sto i ovnen i totalt 1 time.
Og s kommer det som er mest tricky, synes jeg da. Det er viktig at mslien fr kjlt seg ned fr man legger det i glasset, ellers kan det fort bli veldig mykt og lite godt. Men(!) pass p bland alt veldig ofte, gjerne hvert 5 min. Ellers kan du risikere at alt stivner og blir til en hard stor klump. Og da skal jeg love dere at det kan bli vanskelig f alt lst igjen. Hvis dere er like uheldig som meg som er fdt litt distr, da kan dere legge et rent kjkkenhndkle over, og hakke ls p det.

Hper det smaker! :)

Jacob Aal og Bikram yoga

God kveld dere. Jeg hper dere har hatt en fin dag, det har nemlig jeg!

Jeg og Mila dro p Jacob Aal, spiste en deilig lunsj og skravlet om alt og ingenting. Tiden gr altfor fort nr man er i godt selskap, det er s urettferdig!

Deretter mtte jeg min kjre p butikken der vi fikk unna ukens storhandel.Er det flere enn jeg som reagerer p utvalget i norske butikker? Vi handler stort sett p Meny, da vi fler de har det beste utvalget. Men noen ganger orker vi ikke sitte s mye i k midt i rushen, derfor blir det en tur p enten Kiwi eller Rema 1000. Men helt alvorlig, hva skjer med at norske butikker selger AKKURAT den samme maten? Kyllingfilet, koteletter og kjttdeig. Man trenger ikke reise lengre enn til grensen til nabolandet for f et helt vanvittig bra utvalg av kjtt, kylling, plegg, ost, ect, uten at det skal koste skjorten. N snakker jeg meg bort, men det er ingen tvil om at jeg kommer tilbake med et sinnainnlegg om dette temaet! So stay put!

Etter handlingen og middag, var det rett p yoga. Jeg vet at jeg anbefalte at man ikke skal spise noe 2-3 fr yoga, men det ble dessverre slik at timene ikke stakk til i dag. Men jeg spiste mye salat og lite kjtt, s jeg slapp holde inne fis! :)

Planen var snakke litt med resepsjonisten om f ta noen bilder, men i det jeg gikk inn p senteret fikk jeg en svrt hyggelig telefon. Jeg er ekstremt glad for at jeg besvarte den samtalen, og hvis alt gr som jeg hper s har jeg noe veldig spennende i vente! :) Forteller dere nr jeg vet mer konkret om det blir noe til eller ikke.

N er det litt kjrestetid fr vi legger oss. I morgen er det ettermiddagsvakt, pffff...ingen gledeshyl fra denne jenta. Men vi snakkes fr jeg drar p jobb.
Ha en god natt.

God morgen med marius-kopp

God morgen dere, eller rettere sagt, god formiddag.
Jeg har nettopp ftt frokosten i magen, og nyter en kopp med te fr jeg hiver meg i dusjen og drar til sentrum for mte en venninne. Vret i Bergen den siste uken har jo bare vrt helt amazing! I flge Yr skal det holde seg frem til helgen, men satser p at vrgudene er grei og lar solen skinne en uke til! :)
I dag kjenner jeg at kroppen er sliten, stiv og stl. Derfor blir det ekstra godt med yoga i kveld.
Ellers gr resten av dagen til kaffebesk og senere lesing av pensum. Eksamen nrmer seg med stormskritt *skrekkoggru!* Flere som begynner f litt eksamensnerver?
Uansett, stakk bare innom for nske dere en flott dag! :) Vi snakkes senere.





Bikram yoga

Som tidligere nevnt, var jeg og to kollegaer p Bikram yoga Bergen i gr kveld.

Frst av alt m jeg bare si, fysren s tungt det var! Til tross for at bikram yoga har flere av de samme velsene som den klassiske yogaen, er disse to retningene veldig forskjellig. Jeg hadde selvsagt noen fordeler da jeg ikke er nybegynner, men likevel var det veldig annerledes og utfordrende. Bikram yoga skiller seg ut fra de andre retningene frst og fremst fordi man oppholder seg i et oppvarmet rom under hele kten. Her er det ikke snakk om 25 grader, men det er vel nrmere 35-40 grader.

Det var varmen som slo meg frst da jeg gikk inn i rommet. Det var som vre tilbake i Thailand, bare at luften fltes ekstra tung og instinktene skrek at jeg mtte komme meg ut igjen til normal romtemperatur. Kroppen ble etter hvert vant til bde varmen og luftfuktigheten.
kten startet med pustevelser, og jeg m rlig innrmme at jeg flirte litt. Det er utrolig barnslig, men jeg har det med smflire for meg selv nr jeg opplever situasjonen som uvanlig og bittelitt ukomfertabel. Etter pustevelene som var en del av oppvarmingen, startet vi opp med de ulike velsene. I lpet av kten gjennomfrte vi 26 velser, og jeg kan med hnden p hjertet si at jeg har aldri, aldri, ALDRI i hele mitt liv svettet s mye som under den yogakten. Serist, jeg svetter litt slk som alle andre, bde under armene og p ryggen. Men i gr rant svetten bde fra armer, bein, ansikt, bryst..ja, det var en helt sinnsyk opplevelse.Stle muskler ble varmet opp og fltes mindre stive, huden fltes ny, frisk og silkemyk, og sist men ikke minst, jeg flte meg som et nytt menneske.
Det er dog noen ting man br vre obs p, spesielt om man er jente.

  • Ikke smr deg inn med bodylotion den dagen du skal trene yoga. Du svetter bare enda mer, og huden blir s glatt at du kan skli i ditt eget svette og sl deg fordrvet.
  • Unng sminke/fjern sminken fr kten, spesielt sminke for ansikt og yne. Svett ansiktet er intet unntak, og du kommer mest sannsynlig ikke til se ut etter en slik kt med sminke gnidd ut over hele ansiktet. Det er heller ikke godt for porene, da disse pner seg i varmen.
  • Ta med to store hndklr, ett for bruke over matten og ett for etter dusjen.
  • Drikk masse vann i lpet av dagen fr treningskten. Vi ble anbefalt ikke overdrive vanndrikkingen under treningen, da man kan bli noks kvalm.
  • Ta p deg det korteste og letteste du har! Hvis du er komfertabel med trene i shorts og sportsbh, s gjr det! Ellers finnes det et hav med forskjellige typer treningssinglet og shorts som er kort, men har en litt lsere passform og fles behagelig p kroppen.
  • Unng spise noe som er tungt for kroppen forndye, spesielt de siste 2-3 timene fr yoga. S, med mindre du ikke nsker st bakerst i rommet og fle deg som en tulling fordi du str og holder p en fis, mens de andre ligger p ryggen med armene over hodet, unng middag rett fr en yogakt!

Instruktren var ogs kjempe flink. Hun presset oss, motiverte og guidet oss gjennom hele kten. Jeg fikk ogs inntrykk at at denne type yoga er populrt, da rommet var noks fullt. Dette var likevel ikke noe problem, da det var god plass til strekke seg alle veier.
Senteret er nytt (1 r i dag faktisk! Gratulerer!!), veldig rent og pent. Det ligger ogs veldig sentralt til i Bergen, rett under puddefjordsbroen i O.J.Brochs gate. 16C.
Jeg har dessverre ingen bilder vise dere, men det er mulig jeg fr lov knipse noen i morgen, da skal vi nemlig ha oss enda en kveldskt.

Jeg er kjempe fornyd. Og jeg vil selvsagt anbefale dere alle prve dette hvis og nr dere har mulighet.



Kyllingwrap

Du vet at du har hatt en god beinkt, nr beina skjelver slik at du omtrent ikke klarer g! Haha, det var utrolig deilig men fyyy s tungt! Og jeg var sulten som en ulv da jeg kom hjem. P slike dager hvor magen skriker, er det helt ndvendig med noe som kan lages p 1-2-3 og samtidig smaker godt.



Jeg elsker speltlomper! Man kan lage s mye godt med og av de, som for eksempel lasange, minipizza, wraps etc.
I dag ble det alts kyllingwrap, og dette smaker utrolig godt selv om den bare bestr av kylling, salat og agurk. Og ikke minst, dette lages p hele 10 min.

Alt du gjr er skjre opp grnnsaker, du kan ogs bruke annet grnt enn det jeg har gjort. Avokado, tomat, ost eller vrlk er bare for nevne noen alternativer.
Kyllingen skjres i to p langs, da den blir mye fortere gjennomstekt uten bli trr. Lag gjerne en dressing av kesam og krydder. Legg s alt p to speltlomper, og voila, da er det bare f det i seg. Enjoy!:)



Harmonise

Hei dere! Har dere en fin helg s langt?
I dag er det siste nattevakten min for en stund og det skal bli godt f ordnet dgnrytmen igjen. Jeg merker at jeg gr glipp av en del av det sosiale nr jeg jobber natt, og jeg fr heller ikke gjort s mye om jeg har lyst til fr jobb. I skrivende stund har jeg nettopp ftt frokosten i magen og n sitter jeg og nyter en kopp te. Jeg er s glad i denne rosa pukka teen, harmonise. Den er s god og spesielt med noen drper stevia vanilla.

Om noen f timer er det jobb igjen, s jeg ville bare titte innom for nske dere en fortsatt flott lrdag.

Herlig is som du kan spise hver dag uten legge p deg

Hei dere! Jaaa, du lese rett. Denne deilige isen kan du spise nesten hver dag, enten som lunsj, dessert eller bare kos, og med god samvittighet! Og det passer vel midt i blinken da vi gr en lysere og varmere rstid i mteI gr var jeg ganske snopesyk og derfor bestemte jeg meg for eksprimentere litt. Isen ble s god at den mtte lages i dag ogs. Den inneholder lite fett, masse proteiner, litt karbo og ingen sukker. Den er ogs superlett lage.
Alt du trenger er: 1 skyr med bringebr/jordbrsmak, honning og valntter.



Legg yoghurten i en skl, bland det med grovhakkede ntter og topp det hele med litt honning. Legg den s i fryseren. N er det viktig flgemed klokken, ellers blir isen vanskelig f i seg senere.Den er klar etter ca 30 min. *namnam* Enjoy! :D




IFORM bootcamp

Jeg titter bare innom for tipse dere om noe jeg synes er helt genialt, nemlig treningsdvdene til IFORM.
Det er ingen tvil om at vi er travel opptatt i hverdagen, dermed blir det av og til vanskelig finne tilstrekkelig med tid for komme seg p treningssenteret. Det er vel derfor jeg er s stor fan av slike treningsdvder. De passer ogs utmerket for dem som ikke nsker melde seg inn p et treningssenter av ulike grunner. Kjempe lurt hvis du skal p ferie og du tar med deg pcen. Da er det supert at treningen er lagt opp slik at det kreves minimalt med utstyr, og hver dvd er p 20 min. Jeg pleier kjre 2 forskjellige dvder, slik at jeg fr i underkant av en time med trening og tying. Er jeg ekstra giret kjrer jeg p med 3 forskjellige dvder, men skal rlig innrmme at det ikke skjer s ofte *haha*.



Slik trening synes jeg er spesielt perfekt kjre tidlig om morningen fr skole eller jobb. Det er s godt f beveget litt p baken fr man skal sitte p den halve dagen.

Det finnes ellers mange forskjellige treningsdvder, bare et lite sk p ebay s fr man opp flere tusen alternativer, en til enhver smak ;)
nsker dere alle en fortsatt god og sporty dag! :)

Kylling med glassnudler

God kveld! :) Har dere hatt en fin dag? Det hper jeg.
Det var ikke liv i meg fr i 16tiden i dag, derfor blir det litt sein oppdatering.

Til middag i dag lagde jeg kylling og glassnudler, med litt grnnsaker.
Glassnudler er laget av mungbnnemel, som igjen er laget av grnne ertelignende fr fra urten mungbnne. Nudlene i seg selv smaker svrt lite, men i det asiatiske kjkken blir de brukt i bde supper, wok og som fyll i vrruller. Det flotte med glassnudler er at de inneholder 0 g fett. De inneholder dog, en del kalorier og karbo pr. 100 gram; rundt 300 kcl og rundt 85 g karbo. MEN, det skal godt gjres spise 100 g glassnudler til middag.



Tilbake til oppskriften. Du kan bruke de grnnsakene du selv nsker, i dag brukte jeg squash, gulrot og sopp. Bde svin, kylling og biff passer til denne oppskriften.

Kutt opp grnnsakene i tynne skiver, jeg brukte ostehvel p bde squash og gulrot. Stek kyllingen, del den gjerne opp i mindre biter. Wok, stek eller bak grnnsakene i ovnen. Jeg woket de, da dette er gjort p 1-2-3.



Kok opp lettsaltet vann, legg glassnudlene oppi, p med lokket, sl av platen og sett pannen til sides. La nudlene ligge i vannet i ca 3-4 min fr du siler de av. Bruk en sil med sm hull, ellers forsvinner halve middagen i sluken. Bruk gjerne salt og pepper. Bruk kajennepepper for en mer spicy versjon.



Topp det hele med noen drper soyasaus. Enjoy :)

BCAA og stlhet

Hei dere!

I dag har dagen min startet veldig behagelig. Jeg sov til kl 11, noe jeg ikke har gjort p mange uker, hvis ikke mneder. Og n har jeg nettopp ftt frokosten i magen og skal snart p trening. Jeg kjenner at dagen i gr var en ordentlig legday, derfor skal det bli godt f varmet opp disse stive musklene.

Nr jeg frst er inne p stive muskler, s vil jeg anbefale dere et kosttilskudd, BCAA.
BCAA bestr av tre aminosyrer, leucine, isoleucine og valine. Det er bevist at den bedrer restitusjon etter trening, og da tenker jeg at den forhindrer muskelstlhet. I gr glemte jeg ta BCAA, og i dag gr jeg som en 80 r gammel dame.

BCAA kan kjpes p de fleste helsekostbutikkene, og mange nettbutikker som proteinfabrikken og xlife.

Ha en riktig flott tirsdag!

Frisk kyllingsalat

Heisann!
N er det noen timer siden treningskten, og jeg er allerede stiv og stl! Jeg har et ordentlig hat-elsk forhold til stlhet, men det er jeg vel ikke alene om vel?
Anyways, i morgen er det skuldre som skal f gjennomg + intervall. Grugleder meg, har ikke trent ordentlig skuldre p veldig lenge, men som jeg pleier si; alle m begynne et sted! :)

Denne salaten spiste jeg alts tidligere i dag, og jeg synes denne er kjempe lett lage, og ikke minst, smaker fantastisk!
Alt du trenger er: salatblad av ulike slag (gjerne en slik miks som du ser p bildet), mango, avokado, tomat, agurk, kyllingfilet og honning.



Kutt opp grnnsaker og kylling, legg alt i en skl, str gjerne litt salt og pepper + noen drper honning, and *volia* s har du lunsj eller middag, eller kanskje en tidlig kvelds. Enjoy! ;D

Bergen fra sin beste side

I dag skinner solen over Bergen by. Helt fantastisk!
Jeg startet dagen med en god frokost, etterfulgt av en knallhard kt med styrketrening *puuhh*. N er jeg hy p edofiner, mens jeg spiser en enkel men utrolig god kyllingsalat. Legger ut oppskrift av den senere.
Resten av dagen gr til lesing av pensum.

Her er noen bilder jeg knipset p vei til trening.

Og, jeg m bare vise dere hvor heldig jeg er som har denne fantastiske utsikten.



Er det ikke flott? Ofte glemmer vi de sm gledene i hverdagen. Vi lengter etter sol, men nr den frst dukker opp bak en sky eller skinner p en skyfri himmel, trekker vi for gardinene.

S husk kos dere med finvret, hvis dere er s heldige som ogs har det slik i dag! :)

Yoga - ekstra energi for kropp og sinn

God kveld dere.

Planen var oppdatere bloggen i gr etter venninnebesket, men tiden strakk bare ikke til. Vi har ikke sett hverandre p flere uker, og min gode venninne Mila har nylig flyttet inn i en leilighet i sentrum. Dermed dro vi bort til henne og skravlet til langt ut p kvelden. Helt utrolig hvor fort tiden gr nr man har det kjekt. Jeg er vel ikke den eneste som fler at timene gr altfor raskt nr man er sammen med gode venner? Men nok om det.

Som overskriften hinter til, s vil jeg fortelle dere litt om yoga.
Jeg begynte s smtt med yoga da jeg var 18 r, og den gangen gikk jeg og min kjre mor p yogarommet i Bergen sentrum. Jeg fikk skikkelig sansen for det, og startet etter hvert gjre ulike poseringer hjemme. Jeg begynte ogs lese mer om denne type for avspenning og "trening", og fant ut at det finnes s ufattelig mange ulike retninger innen yoga; Ashtanga, klassisk, power og hatha, er bare for nevne noen f.

De fleste treningssentre tilbyr noen yoga kter i uken, men det er jo ikke alltid tiden tillater at man kan dra p disse timene. Derfor begynte jeg lete rundt p internett etter bker og dvder om ulike yoga poseringer. Jeg fant fort ut at det er et hav der ute med akkurat dette. Jeg valgte derfor kjpe noen dvder, 4 av disse ser du p bildene under. Poweryoga er fantastisk for fle at man bruker musklaturen og svette litt. Det samme fler jeg "yoga for weight loss" som for svidt minner veldig om poweryoga. De to andre, er mer for avstemming og tying. Min absolutt favoritt av disse er faktisk "yoga for stress relief and flexibility", og spesielt deilig er det gjre denne type yoga enten om morningen eller etter en lang arbeids-/skoledag.
Og ja, yogamatte er et must! Denne bl kjpte jeg for mange r siden p gsport, men disse finnes i alle sportsbutikker.

Jeg er med rene blitt mye tryggere p meg selv nr det gjelder selv legge opp til en yogakt hjemme, men av og til mangler jeg inspirasjon og derfor er det fantastisk bare gjre som man blir bedt om. Anyways, det ble litt mye skravling n men poenget er i hvert fall; prv legg opp til en kt eller to i uken, du vil ikke angre! :)

Jeg har planlagt en kt med yoga i morgen, gleder meg!

Ha en god natt, alle sammen.

Langkjring p mlla

Hei!

I dag hadde jeg en tidlig start p dagen. Kl 7.20 var jeg allerede finne p tredemlla og det ble 8 km i dag. Alle m vel starte et sted, ikke sant?
Det er lenge siden jeg har hatt langkjring, s skal si det var en sliten jente som kom hjem. Men det ble en god frokost, og n venter dusjen fr jeg drar til sentrum for mte noen venninner.



Ville bare nske dere alle en flott dag. Snakkes senere i dag.

Kyllingwok p travle dager


Hei dere!

Jeg tenkte dele en kjapp oppskrift p kyllingwok. Denne retten er ikke akkurat en favoritt, men en virkelig lifesaver p dager hvor man har ekstremt drlig tid.

Det du trenger til 1 porsjon er:

1 kyllingfilet, en boks med wokmix fra eldorado, valgfri krydder, gjerne salt og pepper
Tips: Kok gjerne opp ris. Smaker ogs bedre med frisk brokkoli, og gjerne soyasaus eller woksaus.

Her hjemme pleier vi steke kyllingfilet i ovnen p kvelden, slik at vi slipper styre med det tidlig p morningen. Men det hender at vi glemmer gjre det, og da setter jeg gjerne p rett etter at jeg har vknet. Det tar ca 40-60 min steke i ovnen p 200 grader, og vi steker den i folie s den ikke skal bli tr.

I dag var jeg s heldig at min kjre stekte kyllingen da han sto opp tidlig i dag, s da slapp jeg det. S alt jeg mtte gjre var woke grnnsakene og skjre opp kyllingen i biter, og VIPS s hadde jeg matpakke til jobb p rekord tid.

Jeg lover dele mer fancy oppskrifter p sunn mat ogs etter hvert.

Les mer i arkivet April 2014 Mars 2014
hits