Frokost i sengen

Regnet pisker og slår mot ruten. Du sitter inne med dynen godt rundt deg, favorittserien på iPad og med frokosten på sengen. Kaffeen smaker ekstra godt i dag, fordi du vet at du kan sitte og nyte den sammen med ett par brødskiver med godt pålegg, gjerne et bløtkokt egg, og en skål med frukt og bær. Kanskje blir det noen biter med 70% kakaosjokolade til dessert? Det må jo være lov på en dag som dette..
Eller, du våkner av duften av nystekte belgiske vafler og før du klarer å komme deg ut av sengen for å sjekke hva som foregår, kommer kjæresten inn med et nydelig på dekket brett med frokostfavorittene; belgiske vafler, bær og frukt, nypresset appelsinjuice og rykende varm te/kaffe/kakao. Du kjenner lykken sprer seg gjennom hele kroppen og du planlegger å tilbringe halve dagen i sengen sammen med dette herlige mennesket..
Aahh, er det ikke deilig med frokost på sengen? Og disse bildene er jo inspirasjonen selv?

 

MEN, hva med disse?



For tro meg, du kan være like søt og vakker som Kristina Andersen, eller like perfeksjonist som Fotballfrue, men alle smuler og griser litt når man spiser, spesielt om man ligger eller sitter sløvt i sengen med dyner og ruter i alle retninger. Og hvem elsker brødsmuler og andre matrester? Biller!

Derfor spiser jeg frokosten min på spisebordet, som et ordentlig menneske. Og i sengen, der sover jeg. Muligens noe mer også, men detaljene holder jeg for meg selv :-) 
Ha en fortsatt fin dag dere. Og jeg håper frokosten ble spist andre steder enn i sengen i dag :) 

 

Det lille ekstra til yoghurten

Når været er som i dag, grått og trist, så er det ikke annet å gjøre enn å tilbringe tid i hjemmet. Jeg blir veldig fort rastløs av å ligge på sofaen og glo på kassen, og når lysten til å lese på pensum ikke melder seg, liker jeg å tilbringe litt tid på kjøkkenet. Alle liker å føle seg litt produktive, selv om det bare er å lage det lille ekstra til yoghurten. 

Jeg er ikke så voldsomt glad i å bare spise yoghurt. Jeg føler liksom at det ikke er nok og at noe mangler. Å toppe den med bær er ofte en kjempe god idé, men når det ikke er noe sesong for norske bær enda, synes jeg det er bedre å finne på noe annet, nemlig müsli.
Hjemmelaget müsli kan ikke sammenlignes med det som selges på butikken, og hvorfor skal man kjøpe det ferdiglaget når det er så lett å lage det selv? Da vet man også hva som er i den.
Det finnes også så utrolig mange måter å lage den på, men jeg tror denne her er min favoritt.


 Hjemmelaget müsli - det lille ekstra til yoghurten 

Alt du trenger er: 150 g sesamfrø, 100 g mandler, 150 g kokosmasse, 200 g linfrø, 150 g valnøtter, 100 g hasselnøtter, 150 g solsikkefrø, 3,5 dl vann, 0,5 dl olje
Slik gjør du: Sett ovnen på 200 grader. Legg alle frøene i en stor glasskål. Grovhakk nøttene og bland sammen nøtter, kokosmasse og frø. Bland deretter vann og olje så godt som overhode mulig (selv om det skal godt gjøres å blande disse to noe særlig br sammen), og bland deretter alle ingrediensene sammen.  

Legg alt ut over en langpanne, og strø et lag sukrin eller stevia over. Settes inn i ovnen i 15 min, før den taes ut. Før du setter den inn igjen er det viktig å blande det hele veldig godt. Forsøk å snu alt som har vært på toppen til bunnen, og vær ekstra nøye med kantene. Strø et nytt lag med sukrin/stevia og sett det hele inn i ovnen igjen for nye 15 min. Jeg gjorde dette 4 ganger, så massen sto i ovnen i totalt 1 time.
Og så kommer det som er mest tricky, synes jeg da. Det er viktig at müslien får kjølt seg ned før man legger det i glasset, ellers kan det fort bli veldig mykt og lite godt. Men(!) pass på å bland alt veldig ofte, gjerne hvert 5 min. Ellers kan du risikere at alt stivner og blir til en hard stor klump. Og da skal jeg love dere at det kan bli vanskelig å få alt løst igjen. Hvis dere er like uheldig som meg som er født litt distré, da kan dere legge et rent kjøkkenhåndkle over, og hakke løs på det. 

Håper det smaker! :)

Jacob Aal og Bikram yoga

God kveld dere. Jeg håper dere har hatt en fin dag, det har nemlig jeg!

Jeg og Mila dro på Jacob Aal, spiste en deilig lunsj og skravlet om alt og ingenting. Tiden går altfor fort når man er i godt selskap, det er så urettferdig!

Deretter møtte jeg min kjære på butikken der vi fikk unna ukens storhandel. Er det flere enn jeg som reagerer på utvalget i norske butikker? Vi handler stort sett på Meny, da vi føler de har det beste utvalget. Men noen ganger orker vi ikke å sitte så mye i kø midt i rushen, derfor blir det en tur på enten Kiwi eller Rema 1000. Men helt alvorlig, hva skjer med at norske butikker selger AKKURAT den samme maten? Kyllingfilet, koteletter og kjøttdeig. Man trenger ikke å reise lengre enn til grensen til nabolandet for å få et helt vanvittig bra utvalg av kjøtt, kylling, pålegg, ost, ect, uten at det skal koste skjorten. Nå snakker jeg meg bort, men det er ingen tvil om at jeg kommer tilbake med et sinnainnlegg om dette temaet! So stay put! 

Etter handlingen og middag, var det rett på yoga. Jeg vet at jeg anbefalte at man ikke skal spise noe 2-3 før yoga, men det ble dessverre slik at timene ikke stakk til i dag. Men jeg spiste mye salat og lite kjøtt, så jeg slapp å holde inne fis! :) 

Planen var å snakke litt med resepsjonisten om å få ta noen bilder, men i det jeg gikk inn på senteret fikk jeg en svært hyggelig telefon. Jeg er ekstremt glad for at jeg besvarte den samtalen, og hvis alt går som jeg håper så har jeg noe veldig spennende i vente! :) Forteller dere når jeg vet mer konkret om det blir noe til eller ikke.

Nå er det litt kjærestetid før vi legger oss. I morgen er det ettermiddagsvakt, pffff...ingen gledeshyl fra denne jenta. Men vi snakkes før jeg drar på jobb.
Ha en god natt.  

God morgen med marius-kopp

God morgen dere, eller rettere sagt, god formiddag. 
Jeg har nettopp fått frokosten i magen, og nyter en kopp med te før jeg hiver meg i dusjen og drar til sentrum for å møte en venninne. Været i Bergen den siste uken har jo bare vært helt amazing! I følge Yr skal det holde seg frem til helgen, men satser på at værgudene er grei og lar solen skinne en uke til! :)
I dag kjenner jeg at kroppen er sliten, stiv og støl. Derfor blir det ekstra godt med yoga i kveld.
Ellers går resten av dagen til kaffebesøk og senere lesing av pensum. Eksamen nærmer seg med stormskritt *skrekkoggru!* Flere som begynner å få litt eksamensnerver?
Uansett, stakk bare innom for å ønske dere en flott dag! :) Vi snakkes senere.





Bikram yoga

Som tidligere nevnt, var jeg og to kollegaer på Bikram yoga Bergen i går kveld. 

Først av alt må jeg bare si, fysøren så tungt det var! Til tross for at bikram yoga har flere av de samme øvelsene som den klassiske yogaen, er disse to retningene veldig forskjellig. Jeg hadde selvsagt noen fordeler da jeg ikke er nybegynner, men likevel var det veldig annerledes og utfordrende. Bikram yoga skiller seg ut fra de andre retningene først og fremst fordi man oppholder seg i et oppvarmet rom under hele økten. Her er det ikke snakk om 25 grader, men det er vel nærmere 35-40 grader.  

Det var varmen som slo meg først da jeg gikk inn i rommet. Det var som å være tilbake i Thailand, bare at luften føltes ekstra tung og instinktene skrek at jeg måtte komme meg ut igjen til normal romtemperatur. Kroppen ble etter hvert vant til både varmen og luftfuktigheten.
Økten startet med pusteøvelser, og jeg må ærlig innrømme at jeg flirte litt. Det er utrolig barnslig, men jeg har det med å småflire for meg selv når jeg opplever situasjonen som uvanlig og bittelitt ukomfertabel. Etter pusteøvelene som var en del av oppvarmingen, startet vi opp med de ulike øvelsene. I løpet av økten gjennomførte vi 26 øvelser, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri, aldri, ALDRI i hele mitt liv svettet så mye som under den yogaøkten. Seriøst, jeg svetter litt slk som alle andre, både under armene og på ryggen. Men i går rant svetten både fra armer, bein, ansikt, bryst..ja, det var en helt sinnsyk opplevelse. Støle muskler ble varmet opp og føltes mindre stive, huden føltes ny, frisk og silkemyk, og sist men ikke minst, jeg følte meg som et nytt menneske. 
Det er dog noen ting man bør være obs på, spesielt om man er jente.

  • Ikke smør deg inn med bodylotion den dagen du skal trene yoga. Du svetter bare enda mer, og huden blir så glatt at du kan skli i ditt eget svette og slå deg fordærvet. 
  • Unngå sminke/fjern sminken før økten, spesielt sminke for ansikt og øyne. Svett ansiktet er intet unntak, og du kommer mest sannsynlig ikke til å se ut etter en slik økt med sminke gnidd ut over hele ansiktet. Det er heller ikke godt for porene, da disse åpner seg i varmen. 
  • Ta med to store håndklær, ett for å bruke over matten og ett for etter dusjen. 
  • Drikk masse vann i løpet av dagen før treningsøkten. Vi ble anbefalt å ikke overdrive vanndrikkingen under treningen, da man kan bli nokså kvalm. 
  • Ta på deg det korteste og letteste du har! Hvis du er komfertabel med å trene i shorts og sportsbh, så gjør det! Ellers finnes det et hav med forskjellige typer treningssinglet og shorts som er kort, men har en litt løsere passform og føles behagelig på kroppen. 
  • Unngå å spise noe som er tungt for kroppen å forndøye, spesielt de siste 2-3 timene før yoga. Så, med mindre du ikke ønsker å stå bakerst i rommet og føle deg som en tulling fordi du står og holder på en fis, mens de andre ligger på ryggen med armene over hodet, unngå middag rett før en yogaøkt! 

Instruktøren var også kjempe flink. Hun presset oss, motiverte og guidet oss gjennom hele økten. Jeg fikk også inntrykk at at denne type yoga er populært, da rommet var nokså fullt. Dette var likevel ikke noe problem, da det var god plass til å strekke seg alle veier. 
Senteret er nytt (1 år i dag faktisk! Gratulerer!!), veldig rent og pent. Det ligger også veldig sentralt til i Bergen, rett under puddefjordsbroen i O.J.Brochs gate. 16C.  
Jeg har dessverre ingen bilder å vise dere, men det er mulig jeg får lov å knipse noen i morgen, da skal vi nemlig ha oss enda en kveldsøkt. 

Jeg er kjempe fornøyd. Og jeg vil selvsagt anbefale dere alle å prøve dette hvis og når dere har mulighet. 

 

 

Kyllingwrap

Du vet at du har hatt en god beinøkt, når beina skjelver slik at du omtrent ikke klarer å gå! Haha, det var utrolig deilig men fyyy så tungt! Og jeg var sulten som en ulv da jeg kom hjem. På slike dager hvor magen skriker, er det helt nødvendig med noe som kan lages på 1-2-3 og samtidig smaker godt. 



Jeg elsker speltlomper! Man kan lage så mye godt med og av de, som for eksempel lasange, minipizza, wraps etc. 
I dag ble det altså kyllingwrap, og dette smaker utrolig godt selv om den bare består av kylling, salat og agurk. Og ikke minst, dette lages på hele 10 min.

Alt du gjør er å skjære opp grønnsaker, du kan også bruke annet grønt enn det jeg har gjort. Avokado, tomat, ost eller vårløk er bare for å nevne noen alternativer. 
Kyllingen skjæres i to på langs, da den blir mye fortere gjennomstekt uten å bli tørr. Lag gjerne en dressing av kesam og krydder. Legg så alt på to speltlomper, og voila, da er det bare å få det i seg. Enjoy!:)
 



Harmonise

Hei dere! Har dere en fin helg så langt? 
I dag er det siste nattevakten min for en stund og det skal bli godt å få ordnet døgnrytmen igjen. Jeg merker at jeg går glipp av en del av det sosiale når jeg jobber natt, og jeg får heller ikke gjort så mye om jeg har lyst til før jobb. I skrivende stund har jeg nettopp fått frokosten i magen og nå sitter jeg og nyter en kopp te. Jeg er så glad i denne rosa pukka teen, harmonise. Den er så god og spesielt med noen dråper stevia vanilla.

Om noen få timer er det jobb igjen, så jeg ville bare titte innom for å ønske dere en fortsatt flott lørdag. 

Herlig is som du kan spise hver dag uten å legge på deg

Hei dere! Jaaa, du lese rett. Denne deilige isen kan du spise nesten hver dag, enten som lunsj, dessert eller bare kos, og med god samvittighet! Og det passer vel midt i blinken da vi går en lysere og varmere årstid i møteI går var jeg ganske snopesyk og derfor bestemte jeg meg for å eksprimentere litt. Isen ble så god at den måtte lages i dag også. Den inneholder lite fett, masse proteiner, litt karbo og ingen sukker. Den er også superlett å lage. 
Alt du trenger er: 1 skyr med bringebær/jordbærsmak, honning og valnøtter. 



Legg yoghurten i en skål, bland det med grovhakkede nøtter og topp det hele med litt honning. Legg den så i fryseren. Nå er det viktig å følge med klokken, ellers blir isen vanskelig å få i seg senere.Den er klar etter ca 30 min. *namnam* Enjoy! :D




IFORM bootcamp

Jeg titter bare innom for å tipse dere om noe jeg synes er helt genialt, nemlig treningsdvdene til IFORM. 
Det er ingen tvil om at vi er travel opptatt i hverdagen, dermed blir det av og til vanskelig å finne tilstrekkelig med tid for å komme seg på treningssenteret. Det er vel derfor jeg er så stor fan av slike treningsdvder. De passer også utmerket for dem som ikke ønsker å melde seg inn på et treningssenter av ulike grunner. Kjempe lurt hvis du skal på ferie og du tar med deg pcen. Da er det supert at treningen er lagt opp slik at det kreves minimalt med utstyr, og hver dvd er på 20 min. Jeg pleier å kjøre 2 forskjellige dvder, slik at jeg får i underkant av en time med trening og tøying. Er jeg ekstra giret kjører jeg på med 3 forskjellige dvder, men skal ærlig innrømme at det ikke skjer så ofte *haha*. 



Slik trening synes jeg er spesielt perfekt å kjøre tidlig om morningen før skole eller jobb. Det er så godt å få beveget litt på baken før man skal sitte på den halve dagen.  

Det finnes ellers mange forskjellige treningsdvder, bare et lite søk på ebay så får man opp flere tusen alternativer, en til enhver smak ;)
Ønsker dere alle en fortsatt god og sporty dag! :) 

Kylling med glassnudler

God kveld! :) Har dere hatt en fin dag? Det håper jeg. 
Det var ikke liv i meg før i 16tiden i dag, derfor blir det litt sein oppdatering.

Til middag i dag lagde jeg kylling og glassnudler, med litt grønnsaker. 
Glassnudler er laget av mungbønnemel, som igjen er laget av grønne ertelignende frø fra urten mungbønne. Nudlene i seg selv smaker svært lite, men i det asiatiske kjøkken blir de brukt i både supper, wok og som fyll i vårruller. Det flotte med glassnudler er at de inneholder 0 g fett. De inneholder dog, en del kalorier og karbo pr. 100 gram; rundt 300 kcl og rundt 85 g karbo. MEN, det skal godt gjøres å spise 100 g glassnudler til middag. 



Tilbake til oppskriften. Du kan bruke de grønnsakene du selv ønsker, i dag brukte jeg squash, gulrot og sopp. Både svin, kylling og biff passer til denne oppskriften. 

Kutt opp grønnsakene i tynne skiver, jeg brukte ostehøvel på både squash og gulrot. Stek kyllingen, del den gjerne opp i mindre biter. Wok, stek eller bak grønnsakene i ovnen. Jeg woket de, da dette er gjort på 1-2-3. 



Kok opp lettsaltet vann, legg glassnudlene oppi, på med lokket, slå av platen og sett pannen til sides. La nudlene ligge i vannet i ca 3-4 min før du siler de av. Bruk en sil med små hull, ellers forsvinner halve middagen i sluken. Bruk gjerne salt og pepper. Bruk kajennepepper for en mer spicy versjon. 



Topp det hele med noen dråper soyasaus. Enjoy :) 

BCAA og stølhet

Hei dere! 

I dag har dagen min startet veldig behagelig. Jeg sov til kl 11, noe jeg ikke har gjort på mange uker, hvis ikke måneder. Og nå har jeg nettopp fått frokosten i magen og skal snart på trening. Jeg kjenner at dagen i går var en ordentlig legday, derfor skal det bli godt å få varmet opp disse stive musklene.

Når jeg først er inne på stive muskler, så vil jeg anbefale dere et kosttilskudd, BCAA.
BCAA består av tre aminosyrer, leucine, isoleucine og valine. Det er bevist at den bedrer restitusjon etter trening, og da tenker jeg at den forhindrer muskelstølhet. I går glemte jeg å ta BCAA, og i dag går jeg som en 80 år gammel dame. 

BCAA kan kjøpes på de fleste helsekostbutikkene, og mange nettbutikker som proteinfabrikken og xlife.

 

Ha en riktig flott tirsdag! 

Frisk kyllingsalat

Heisann! 
Nå er det noen timer siden treningsøkten, og jeg er allerede stiv og støl! Jeg har et ordentlig hat-elsk forhold til stølhet, men det er jeg vel ikke alene om vel?
Anyways, i morgen er det skuldre som skal få gjennomgå + intervall. Grugleder meg, har ikke trent ordentlig skuldre på veldig lenge, men som jeg pleier å si; alle må begynne et sted! :)

Denne salaten spiste jeg altså tidligere i dag, og jeg synes denne er kjempe lett å lage, og ikke minst, smaker fantastisk! 
Alt du trenger er: salatblad av ulike slag (gjerne en slik miks som du ser på bildet), mango, avokado, tomat, agurk, kyllingfilet og honning.



Kutt opp grønnsaker og kylling, legg alt i en skål, strø gjerne litt salt og pepper + noen dråper honning, and *volia* så har du lunsj eller middag, eller kanskje en tidlig kvelds. Enjoy! ;D 

 

Bergen fra sin beste side

I dag skinner solen over Bergen by. Helt fantastisk! 
Jeg startet dagen med en god frokost, etterfulgt av en knallhard økt med styrketrening *puuhh*. Nå er jeg høy på edofiner, mens jeg spiser en enkel men utrolig god kyllingsalat. Legger ut oppskrift av den senere. 
Resten av dagen går til lesing av pensum. 

Her er noen bilder jeg knipset på vei til trening. 

Og, jeg må bare vise dere hvor heldig jeg er som har denne fantastiske utsikten. 



Er det ikke flott? Ofte glemmer vi de små gledene i hverdagen. Vi lengter etter sol, men når den først dukker opp bak en sky eller skinner på en skyfri himmel, trekker vi for gardinene.

Så husk å kos dere med finværet, hvis dere er så heldige som også har det slik i dag! :)  

Yoga - ekstra energi for kropp og sinn

God kveld dere. 

Planen var å oppdatere bloggen i går etter venninnebesøket, men tiden strakk bare ikke til. Vi har ikke sett hverandre på flere uker, og min gode venninne Mila har nylig flyttet inn i en leilighet i sentrum. Dermed dro vi bort til henne og skravlet til langt ut på kvelden. Helt utrolig hvor fort tiden går når man har det kjekt. Jeg er vel ikke den eneste som føler at timene går altfor raskt når man er sammen med gode venner? Men nok om det. 

Som overskriften hinter til, så vil jeg fortelle dere litt om yoga. 
Jeg begynte så smått med yoga da jeg var 18 år, og den gangen gikk jeg og min kjære mor på yogarommet i Bergen sentrum. Jeg fikk skikkelig sansen for det, og startet etter hvert å gjøre ulike poseringer  hjemme. Jeg begynte også å lese mer om denne type for avspenning og "trening", og fant ut at det finnes så ufattelig mange ulike retninger innen yoga; Ashtanga, klassisk, power og hatha, er bare for å nevne noen få. 

De fleste treningssentre tilbyr noen yoga økter i uken, men det er jo ikke alltid tiden tillater at man kan dra på disse timene. Derfor begynte jeg å lete rundt på internett etter bøker og dvder om ulike yoga poseringer. Jeg fant fort ut at det er et hav der ute med akkurat dette. Jeg valgte derfor å kjøpe noen dvder, 4 av disse ser du på bildene under. Poweryoga er fantastisk for å føle at man bruker musklaturen og svette litt. Det samme føler jeg "yoga for weight loss" som for såvidt minner veldig om poweryoga. De to andre, er mer for avstemming og tøying. Min absolutt favoritt av disse er faktisk "yoga for stress relief and flexibility", og spesielt deilig er det å gjøre denne type yoga enten om morningen eller etter en lang arbeids-/skoledag. 
Og ja, yogamatte er et must! Denne blå kjøpte jeg for mange år siden på gsport, men disse finnes i alle sportsbutikker.  

Jeg er med årene blitt mye tryggere på meg selv når det gjelder å selv legge opp til en yogaøkt hjemme, men av og til mangler jeg inspirasjon og derfor er det fantastisk å bare gjøre som man blir bedt om. Anyways, det ble litt mye skravling nå men poenget er i hvert fall; prøv å legg opp til en økt eller to i uken, du vil ikke angre! :) 

Jeg har planlagt en økt med yoga i morgen, gleder meg! 

Ha en god natt, alle sammen.  

Langkjøring på mølla

Hei! 

I dag hadde jeg en tidlig start på dagen. Kl 7.20 var jeg allerede å finne på tredemølla og det ble 8 km i dag. Alle må vel starte et sted, ikke sant? 
Det er lenge siden jeg har hatt langkjøring, så skal si det var en sliten jente som kom hjem. Men det ble en god frokost, og nå venter dusjen før jeg drar til sentrum for å møte noen venninner.



 Ville bare ønske dere alle en flott dag. Snakkes senere i dag. 

Kyllingwok på travle dager


Hei dere! 

Jeg tenkte å dele en kjapp oppskrift på kyllingwok. Denne retten er ikke akkurat en favoritt, men en virkelig lifesaver på dager hvor man har ekstremt dårlig tid. 

Det du trenger til 1 porsjon er: 

1 kyllingfilet, en boks med wokmix fra eldorado, valgfri krydder, gjerne salt og pepper
Tips:  Kok gjerne opp ris. Smaker også bedre med frisk brokkoli, og gjerne soyasaus eller woksaus. 

Her hjemme pleier vi å steke kyllingfilet i ovnen på kvelden, slik at vi slipper å styre med det tidlig på morningen. Men det hender at vi glemmer å gjøre det, og da setter jeg gjerne på rett etter at jeg har våknet. Det tar ca 40-60 min å steke i ovnen på 200 grader, og vi steker den i folie så den ikke skal bli tør. 

I dag var jeg så heldig at min kjære stekte kyllingen da han sto opp tidlig i dag, så da slapp jeg det. Så alt jeg måtte gjøre var å woke grønnsakene og skjære opp kyllingen i biter, og VIPS så hadde jeg matpakke til jobb på rekord tid. 

Jeg lover å dele mer fancy oppskrifter på sunn mat også etter hvert. 

 

Les mer i arkivet » April 2014 » Mars 2014
hits